Henry David Lee to człowiek czynu. Był twórcą fabryk, firm, kultowej odzieży roboczej, która miała przetrwać 125 lat -stworzył niezawodną markę dla robotni­ków, kowbojów i współczesnych kreato­rów rzeczywistości. Całkiem nieźle jak na człowieka, który zaczął wszystko od zera. Dzięki zaoszczędzonym przez siebie pieniądzom jako 11-latek rozpoczął naukę w prywatnej szkole. Do 16. roku życia, dzieląc swój czas na kolejne nocne zmiany w pracy w hotelu, obmyślił sprytny sposób naliczania prowizji, wykorzystując znajomość lokalnego rynku: polegał on na pobieraniu od wędrownych sprzedawców odsetka od kwoty sprzedaży. W ciągu zaledwie 2 lat zaoszczędził 1 200 dolarów. Otworzył firmę sprzedającą maszyny dziewiarskie, a wkrótce po tym nabył swoją pierwszą spółkę: hurtowego dystrybutora nafty Central Oil Company w Ohio.
Lee® miał swoje 5 minut.

 

W 1889 r. Lee przeprowadził się do miasta Salina w stanie Kansas, gdzie założył kolejną firmę, tym razem specjalizującą się w produkcji i sprzedaży artykułów delikatesowych - H. D. Lee Mercantile Company. Firma ta była podstawowym dostawcą produktów dla mieszkańców całego stanu Kansas i nie tylko -dostarczała żywność robotnikom z zachodu: kowbojom, pracownikom farm, rolnikom i poganiaczom bydła, kolejarzom i pracownikom fabryk, którzy stanowili trzon Ameryki.
Dla Lee® kolejny krok byl oczywisty: należało ich ubrać.

 

 

1911

W 1911 r. Lee zdecydował się zająć tylko tym. Produkując kombinezony, kurtki robocze i dżinsy, stworzył imperium, któremu przyświecała prosta idea: kreować trwałe ubrania wysokiej jakości dla ludzi czynu, do których zaliczał się on sam.

Niezadowolony ze słabej jakości odzieży roboczej oraz niere­gularnych dostaw od wschodnich dostawców, Lee® postanawia wziąć sprawy w swoje ręce, przekonany o tym, że sam zrobi to lepiej. H.D. Lee Mercantile Company otwiera zatem fabrykę produkującą odzież roboczą - rozpoczyna się proces produkcji pierwszych kombinezonów, kurtek i drelichów.

1913

KOMBINEZON ROBOCZY UNION-ALL

Wielofunkcyjny kombinezon roboczy sprawił, że marka Lee® stalą się znana w całym kraju.

Zapinany na guziki, jednoczęściowy kombinezon przeznaczony dla mechaników samochodowych, kolejarzy i rolników, kombinezon roboczy Union-AlL trafia do sprzedaży w 1913 r. i sprawia, że Leee staje się marką znaną w całym kraju. Firma produkowała już wówczas kurtki, drelichy i spodnie ogrodniczki Bib Overall - model nie do zdarcia (kolejny klasyczny denim odporny na ekstremalne warunki użytkowania), było więc całkowicie zrozumiałe, że kom­binezon Union Ali stał się niezawodnym ubraniem dla robotników z zachodnich stanów Ameryki, a nawet został zamówiony przez woj sko amerykańskie jako oficjalny mundur dla żołnierzy walczących podczas I wojny światowej.

 

1917

PIERWSZA KAMPANIA REKLAMOWA NA SKALĘ KRAJOWA

Firma H.D. MercantiLe pojawia się w Saturday Evening Post, gdzie na całej stronie widnieje reklama kombinezonów Union-All. To pierwsza na skalę krajową kampania reklamowa firmy produkującej odzież roboczą w Ameryce.

 

 
 

MAŁY BUDDY LEE

Poznajcie Buddy'ego - małego ambasadora marki Lee® z charakterystycznymi rzęsami i w przykrótkich ogrodniczkach.

Buddy Lee, stworzony w 1920 r. jako maskotka pro­mocyjna, debiutuje w witrynie domu towarowego Dayton Company przy Nicollect Avenue w Minneapolis. Ma na sobie prawdziwe potrójnie stębnowane ogrodniczki marki H.D.Lee, a na jego twarzy widnieje charakterystyczny niewyraźny uśmiech. Bardzo szybko zyskuje ogromną popu­larność. W sklepie można go podziwiać w stroju kowboja, dostawcy, kolejarza czy pracownika stacji benzynowej. Do 1949 r. Buddy jest sprzedawany po prostu jako mierząca ponad 30 cm plastikowa zabawka, natomiast w latach 60. XX wieku staje się już drugą najczęściej kupowaną lalką w USA.
Buddy, pozdrawiamy cię! Dziś Buddy Lee jest marzeniem niejednego kolekcjonera.

 

 
 

WPROWADZENIE LOCO

W 1921 r. H.D. Lee wprowadza na rynek kurtkę Loco. Jeden z pierwszych projektów Lee® - kurtka Loco została stworzona z myślą o pracownikach kolei

Kurtka Loco uszyta z dżinsu o gramaturze 8 uncji, z mankietem zapinanym na trzy guziki, ma szerokie, ukośne kieszenie na biodrach oraz luźno skrojone rękawy, dzięki czemu osoba, która ją nosi, może swobodnie układać tory, ciągnąć wagony sypialne czy nabijać nity. Po wynalezieniu zamka błyskawicznego Lee® wprowadza pod koniec lat 20. pierwszą dżinsową kurtkę zapinaną na suwak - znaną jako model 91. Nie zadzieraj z perfekcjonizmem.

1926

ZAPIĘTE NA OSTATNI GUZIK

Wszystko ma gdzieś swój początek: Lee® odkrywa dżinsy zapinane na suwak

Zapinany na guziki, jednoczęściowy kombinezon przeznaczony dla mechaników samochodowych, kolejarzy i rolników, kombinezon roboczy Union-AlL trafia do sprzedaży w 1913 r. i sprawia, że Leee staje się marką znaną w całym kraju. Firma produkowała już wówczas kurtki, drelichy i spodnie ogrodniczki Bib Overall - model nie do zdarcia (kolejny klasyczny denim odporny na ekstremalne warunki użytkowania), było więc całkowicie zrozumiałe, że kom­binezon Union Ali stał się niezawodnym ubraniem dla robotników z zachodnich stanów Ameryki, a nawet został zamówiony przez woj sko amerykańskie jako oficjalny mundur dla żołnierzy walczących podczas I wojny światowej.

 

1931

RIDERS
ON THE
STORM

Odrodzenie kultowej kurtki dżinsowej Lee® odpornej na trudne warunki pogodowe

Krótka kurtka kowbojska z łatwo dostępnymi kieszeniami skierowanymi ukośnie do wewnątrz (idealnie dla jeźdźców konnych, aby łatwiej mogli sięgnąć ręką do przeciwległej do kieszeni), oraz szerokim wszywanym pasem, który gwarantuje, że kurtka nie będzie podwijała się do góry. W 1933 r. Lee® wprowadza jeden ze swoich najpopularniejszych produktów: kurtkę Storm Rider Jacket. To zimowa wersja modelu Slim, w której zastosowano ocieplenie z alaskańskiego pledu, wyposażona w wiatroodporny sztruksowy kołnierz.

WALEC
PAROWY

Zmiażdż to! Proces testowania produktów Lee® nie zna granic.

H.D. Lee Mercantile Company jest największym amerykańskim producentem odzieży roboczej, odnotowującym sprzedaż na poziomie 6,4 min USD. Jako dowód niesłabnącego zaangażowania firmy w kwestie wysokiej jakości oraz wytrzymałości, Robert Ripley - znany z serii zaskakujących historyjek „Wierzcie lub nie" - opracował doskonały „tor przeszkód". Testom poddaje się parę ogrodniczek z tkaniny Jelt Denim. Pięciotonowy walec parowy prasuje spodnie (guziki zachowują swój kształt), następnie spodnie są ciągnięte przez ponad 40 km po szorstkim betonie (dżins nic ulega zniszczeniu}, jedna osoba staje na drugiej, wkładając stopy w kieszenie spodni drugiej osoby (szwy wytrzymują).

1933

 

1941

ROZERWANIE I DOPASOWANIE

O tym, jak tancerka rewiowa, gwiazda rodeo i igła z nitką przyczyniły się do stworzenia spodni Lee® Rider z krojem slim fit.

W 1941 r. na spotkaniu kowbojów z szefostwem Lee* w hotelu Muchlebach w Kansas City, tancerka rewiowa i aktorka Sally Rand (znana z tańca wykonywanego z wachlarzem ze strusich piór i z wielką przezroczystą piłką-bańką) rozrywa szwy spodni. Upina je ponownie na swoim mężu, mistrzu rodeo i kaskaderze Turku Greenough, w taki sposób, że spodnie są znacznie bardziej dopasowane, tworząc ulubiony przez niego fason. Nowe obcisłe spodnie Lee Riders - których reklama zajęła całą stronę w magazynie Life stały się najlepiej dopasowanymi spodniami kowbojskimi dostępnymi na rynku. Były najpopularniejszym produktem Lee®. Dzięki. Sally!

1944

Z uwagi na coraz większa popularność działalności odzieżowej firmy H.D. Mercantile Company zmienia nazwę na H.D. Lee Company, Inc.

 

19
44

Delikatna kwestia znakowania

Motyw Łazy „S" staje się oficjalnym znakiem na tylnych kieszeniach Lee®. Niektórzy twierdzą, że litera S przypomina poroże byka długorogiego, innym zaś motyw ten kojarzy się z kształtem tylnej części siodła. Szew Lazy „S" zastąpił symbol łuku zwany Arcuate, który był stosowany od 1926 r., czyli od początku produkcji spodni Cowboy Pants.

 
 

HAIR ON HIDE

O tym, jak wierzgający byk zainspirował Lee® do stworzenia nowej naszywki.

Firma przechodzi od naszywki Hair-on-Hide do naszywki Twitch nowa wersja opiera się na tej samej koncepcji Jednak zamiast wypalanej łaty na wołowej skórze wciąż pokrytej sierścią, łatę wykonano z gładkiej skóry, na której wypalono faliste granatowe logo Lee®. Twitch. czyli szarpnięcie, miało symbolizować wierzganie znakowanego byka. W rzeczywistości byk nie szarpał tak mocno, żeby szczególnie istotnie wpłynąć na markę, jednak logo zostało oficjalnie przyjęte - naszywka Twitch była wykorzystywana do początku XXI w. W 1946 r. naszywki były wypalane i wykonywane ręcznie. Pięćdziesiąt lat później maszyna Schwabe do łat skórzanych produkuje dziennie ponad 50 000 sztuk.

 

1954

DZICY I ZBUNTOWANI

O tym, jak dżins stał się nieoficjalnym mundurkiem zbuntowanych nastolatków.

W 1954 r. James Dean debiutuje na dużym ekranie w filmowej adaptacji powieści „Na wschód od Edenu" Steinbecka, a Marlon Brando w filmie „Dziki" gra odzianego w skórę motocyklistę żyjącego na pograniczu prawa: dwóch zbuntowanych młodzieńców w dżinsach. Nieoficjalny symbol nastoletniego buntu. Zwykła para dżinsów zaczyna odchodzić więc od swoich korzeni - środowiska robotniczego - i przeistacza się w element popkultury lat 50. James Dean zostaje więc uwieczniony w spodniach Lee® 101Z na zdjęciach zrobionych już nie tylko na planie filmowym.

 

1961

ZŁOTA DZIEWCZYNA HOLLYWOOD

Wyjątkowy jeździec: złota dziewczyna Hollywood i jej ukochana kurtka Lee®.

Lee® wkracza na duże ekrany dzięki kultowym filmom, które współtworzą kulturę nastolatków. W filmach takich jak „Buntownik bez powodu" czy „Olbrzym" pojawiają się nastoletni idole ubrani w kultowy dżins, ale też pewna seksowna blondynka, która wystąpiła w swojej kurtce Storm Rider w filmie „Skłóceni z życiem".

62 LEESURE

Ubrania, których potrzebujesz, by żyć tak, jak żyjesz

W roku 1962 Lee8, koncentrując się na rozwijającym się rynku mody casualowej, dodaje do swojej deklarowanej od wielu lat gwarancji wysokiej jakości obietnicę bycia w zgodzie z najnowszymi trendami. Ogólnokrajowe reklamy, prezentujące, zgrabne sylwetki ubrane w superobcisłe, sportowe ubrania z serii Leesures, mają trafić w gusta uczniów szkół średnich i studentów. W 1964 r. elastyczne spodnie Lee®'s i spodnie Lee® Prest z zaprasowanymi na stale kantami, reklamowane jako pierwsze spodnie typu „non-iron", rozchodzą się. jak ciepłe bułeczki.

 

Lee® podbija stary kontynent, wnosząc swoje know-how dotyczące produkcji dżinsu.

W 1963 Lee® wyrusza do Europy. Pierwsze działania Lee® poza terenem USA skupiają się w mieście Sint-Niklaas w Belgii. Pierwszy oddział firmy otwarty w Belgii zostaje nazwany H. D. Lee of Belgium.

 

1969

Lee® rozpoczyna nowy etap, nawiązując współpracę z najważniejszymi graczami w branży

Dążąc do zintensyfikowania wzrostu gospodarczego oraz uczynienia z FL D. Lee Company, Inc. części największego światowego sojuszu firm odzieżowych, Lee decyduje się połączyć swoje siły z VF Corporation z Wyomissing w stanie Pensylwania, producentem bielizny Vanity Fair i właścicielem firm Berkshire International oraz Kay Windsor, produkują­cych odzież damską. M. O. Lee (niespokrewniony bezpośrednio z H.D, Lee) jest prezesem i przewodniczącym zarządu VF.

1971

No witaj! Lee® robi ukłon w stronę kobiet, tworząc model Miss Lee.

Lee® wprowadza całkowicie nowy fason spodni dla kobiet opatrzony metką Ms. Lee. Dzięki pozytyw­nemu przyjęciu przez panie nowej linii dżinsów stworzonych specjalnie z myślą o nich, firma szybko zyskuje miano lidera w zakresie produkcji damskich dżinsów.

 

1970

CZAS NA MODĘ

Lee® odchodzi od odzieży roboczej w kierunku najnowszych trendów w modzie...

...które w tym dziesięcioleciu zmieniają się jeszcze szybciej. Nowinki wprowadzone w kom­binezonach - noszą je zarówno studenci na stokach narciarskich, jak i dziewczęta w wersji z obciętymi do kolan nogawkami - zainspirowały Lee® do wyprodukowania pierwszej eleganckiej linii kombinezonów. Wprowadzono modele z niebieskiego dżinsu, w paski i geometryczne wzory, a pierwszym projektom towarzyszyła również linia komponujących się z nimi koszul.

1977
SPODNIE RAINBOW

Aby zużyć nadmiar kolorowych nici zgromadzonych w fabryce, w 1977 r. wprowadzono dżinsy Rainbow marki Lee®. Model sprzedawał sie tak dobrze, że Lee® zmuszony był zamówić jeszcze więcek nici w różnych kolorach, by zaspokoić popyt.

 
 
 

1979
LEE® PASUJE AMERYCE

Skoncentrowanie na stylu życia każdej konkretnej osoby - od wybrzeża do wybrzeża

W odpowiedzi na produkcje odzieży roboczej na zachodnim wybrzeżu, ubrania casualowe i pragnienie, by każdy członek rodziny znalazł w ofercie coś dla siebie. Lee® opracowuje nowe hasło „Lee® Fits America". Zgodnie z nim linia ubrań dla chłopców i dziewcząt wprowadzana jest jako przedłużenie linii produktów dla mężczyzn i kobiet.

 
 

1982

STONE
WASH

Gotowa na nowe wyzwania firma Lee® wprowadza klasyczną metodę obróbki denimu.

Wysłanie w 1973 r. pierwszej pary spodni uszytych ze sztywnego i twardego dżinsu do Kansas City, gdzie w lokalnej pralni zostały poddane praniu wstępnemu, było początkiem wartego miliony dolarów przed­sięwzięcia. W poszukiwaniu bardziej kreatywnych i jeszcze delikatniejszych wykończeń prowadzono różne eksperymenty, w ramach których prano dżinsy już niemal ze wszystkim - od piłeczek golfowych począwszy, po buty sportowe, opony i kamienie. Pożądany efekt udało się wreszcie osiągnąć po wypraniu denimu z pumeksem. Do 1982 r, dżinsy prane z kamieniami zostały wprowadzone jako część kluczowej linii. Lee® wprowadza również model z nutką szaleństwa Dress Blues, spodnie uszyte z dżinsu, który zachowuje swój intensywny kolor indygo.

Narodowy Dzień Dżinsu Lee® ustanowiony w celu wsparcia fundacji Susan G. Komen działającej na rzecz walki z rakiem piersi

To wynik pracy wewnętrznego zespołu, który starał się znaleźć obszar niepo­kojący w równym stopniu klientów, jak i pracowników Lee®. Po przeprowa­dzeniu wnikliwej ankiety znaleziono odpowiedź: rak piersi. Przesłanie Narodowego Dnia Dżinsu Lee® (ang. Lee® National Denim Day) jest proste: wystarczy tak niewiele, by zyskać tak wiele. Lee® zaprasza do udziału w akcji znaną osobę, która promuje wydarzenie i podnosi świadomość społeczną na temat raka piersi. Zaś firmy, które decydują się na udział, zwracają się z prośbą do wszystkich pracowników o przekazanie 5 dolarów na ten szczytny cel.

 

20
09

 

Linia Lee® 101 to hołd złożony ponadstuletniej tradycji i jakości

To najwyższej jakości denim i doskonałe wykończenia. Tkaniny te zostały stworzone na tych samych krosnach, teraz znajdujących się w Japonii, na których w USA powstawały oryginalne egzemplarze jeszcze 50 lat temu.

 

2010


Stretch Deluxe Lee® to denim najwyższej jakości

Stretch Deluxe to delikatny włoski dżins, o wyjątkowej rozciągli­wości, który szybko powraca do pierwotnego kształtu, dostępny zarówno w nowych, jak i klasycznych fasonach, odcieniach i wykończeniach - symbol najwyższej jakości i kunsztu wykona­nia. W tych modelach wyglądasz i czujesz się świetnie.

 
 

2010


Najwyższej jakości dżins od Lee®

Włoski dżins Comfort Stretch delikatnie rozciągliwy i fantastycznie elastyczny został stworzony w starannie wyselekcjonowanych europejskich fabrykach przy zachowaniu przy­jaznych dla środowiska technik zużywających mniej substancji chemicznych, barwników i wody. To wyjątkowy denim z perfekcyjnie przemyślanymi detalami takimi jak: charakterystyczne dla Lee® niebieskie wykończenia, kultowe dla marki guziki i metalowe elementy, obszycia overlockiem - w jasnoniebieskich odcieniach - schowane w wewnętrznej części nogawki.

 
 

2010


Stretch Deluxe Lee® to denim najwyższej jakości

Stretch Deluxe to delikatny włoski dżins, o wyjątkowej rozciągli­wości, który szybko powraca do pierwotnego kształtu, dostępny zarówno w nowych, jak i klasycznych fasonach, odcieniach i wykończeniach - symbol najwyższej jakości i kunsztu wykona­nia. W tych modelach wyglądasz i czujesz się świetnie.

 
 

2012
MOVE
YOUR
LEE®

 


Jedyną rzeczą ważniejszą od fasonu spodni jest to, co robisz nosząc je. Głównym założeniem kampanii „Move your Lee" jest ruch.

Tworzymy dżins od ponad stu lat — wiemy więc, jak ważny jest fason Twoich spodni

 
 

Odzież dostarczana armii Stanów Zjedno­czonych podczas obu wojen światowych, ubrania dla przedstawicieli amerykańskiej klasy robotniczej, modne modele dla wielbi cieli popkultury w latach 50. -niezapomniany James Dean w filmie „Na wschód od Edenu" - i wreszcie kultowe dzwony w latach 60. i 70. W międzycza­sie niewiele się zmieniło. Lee® nadal po­zostaje mistrzem fasonu i funkcjonalności, jednak dziś ubrania tej marki częściej zakładają współcześni ludzie czynu niż gwiazdy rodeo. 125 lat ubierania ludzi, którzy mają w życiu wyznaczony cel.